- Elon Musk Twitteren elárulta, Németország az egyik legjobb választás lehet az első Európába tervezett Gigafactory számára.
- A Tesla vezére még 2015-ben beszélt arról először, hogy szeretne felépíteni egy, a nevadai üzemükhöz nagyon hasonló létesítményt az öreg kontinensen, az utóbbi időszakban viszont nem igazán lehetett hallani a projektről semmit.
- A beruházásért, amely a hírek szerint 5 milliárd euróból valósulna meg és közvetlenül, illetve közvetve 17 ezer embernek adna munkát, nagy harc indult az európai országok között, még Magyarország is ringbe szállt.
Musk szerint Németország ott van az élen
Elon Muskot a Twitteren kérdezték, mi a véleménye arról, hogy taktikai szempontból Németország az egyik legjobb helyszín lehetne az első Európába tervezett Gigafactory számára. A Tesla vezére pedig jelezte, Németország vezető helyen van, különösen német-francia határ környéke lenne alkalmas egy új üzem megépítésére, közel a Benelux államokhoz.
Az egész 2016-ban vált nagyon komollyá
Elon Musk, a Tesla vezére nagy játékos, amikor évekkel ezelőtt a Gigafactory 1 helyszínét keresték Amerikában, az volt a stratégiája, hogy bedobta a tervezett beruházást a köztudatba és várta, hogy a jelentkezők egymást túllicitálva jobbnál jobb ajánlatokkal halmozzák el. A terve bejött, az új gyárnak végül otthont adó Nevada ugyanis 1,3 milliárd dolláros értékben adott különböző kedvezményeket – döntően adókedvezményt – a Teslának, amely cserébe vállalta, hogy megvalósítja az 5 milliárd dolláros beruházást és összesen 22 500 új munkahelyet teremt a következő években.
Nyerő stratégián soha ne változtass, gondolhatta annak idején Musk, aki pontosan ugyanezt kezdte el játszani Európában is. A 2015-ös lebegtetést követően 2016-ban bejelentette, hogy cége 2017-ben kiválasztja majd az újabb Gigafactory helyszínét az öreg kontinensen. A tervezett beruházásért persze komoly harc indult, még Magyarország is ringbe szállt, a tét ugyanis hatalmas:
- Nagyságrendileg egy 5 milliárd eurós – 1 610 milliárd forintos – projektről lehet szó, amely közvetlenül és közvetve összesen 17 ezer embernek adhat munkát a becslések szerint.
- A leendő üzemben ráadásul nem csak akkumulátorcellákat, hanem elektromos autókat is gyártanak majd az ígéretek szerint.
Aztán hosszú időre jegelték a témát
A kezdeti lelkesedés aztán gyorsan alábbhagyott, a Teslának ugyanis egy sor problémával, kiemelten a Model 3 gyártásának felfuttatásával kellett megküzdeni, így végül nem is került sor arra, hogy a vállalat megnevezze az európai gyártóhelyszínt 2017-ben. Ráadásul menet közben egy kínai Gigafactory felépítése is képbe került, az események ezen a fronton különösen akkor gyorsultak fel, amikor néhány hónapja Kína bejelentette, enyhít a korábbi szigorú szabályozási gyakorlatán és a jövőben már nem lesz kötelező egy helyi szereplővel közös vegyesvállalatba tömörülni és ebben a formában autót gyártani. A Tesla számára ezzel megnyílt az út egy önálló gyár felépítése előtt, amely néhány éven belül el is készülhet a tervek szerint Sanghajban. A vállalat éves rendes közgyűlésén viszont ismét előkerült a téma, amikor Musk kijelentette, céljaik megvalósításához 10-12 Gigafactoryre lenne szükségük globálisan.
Nem véletlen a helyszínválasztás
Musk Twitterposztjában nem véletlenül beszélt arról, hogy különösen egy német-francia határhoz közeli lokáció lenne kedvező a számukra. A Tesla ugyanis még 2016-ban vásárolta meg a Grohmann Engineeringet, amely azóta Tesla Grohmann Automation néven fut és a vállalat számára készít autómatizált gyártósorokat a németországi Prüm településen, amely történetesen pont a Benelux államok közelében helyezkedik el. Éppen ezért, nagy segítséget nyújthatna a Tesla számára, hogyha az európai Gigafactory helyszíne közel esne a Tesla Grohmann Automation főhadiszállásához, így ugyanis sokkal egyszerűbbé válna az új üzem gyártásának felfuttatása.
Németország már évekkel ezelőtt tárgyalt a Teslával
Németország egyébként már 2015-ben harcba szállt a Tesla európai üzeméért, az akkori német gazdasági miniszter, Sigmar Gabriel maga ismerte el, hogy tárgyalásokat folytatnak az amerikai elektromosautó-gyártóval. Beszélt arról is, hogy egyeztettek a beruházás helyszínéről, illetve arról, hogy mekkora támogatást tud felajánlani Németország annak érdekében, hogy megnyerje a beruházást. Konkrétumokat ugyanakkor nem volt hajlandó elárulni és a Tesla sem ment bele a részletek kommentálásába.
Nagyon érdekes az időzítés
Ahogy fentebb már írtuk, általánosságban ugyan említette Musk a közgyűlésen, hogy hány darab Gigafatoryre lenne szükségük a világon, de konkrétan az európai gyártóhelyszín nem került szóba. Most viszont a semmiből előbukkant egy üzletileg érzékeny Twitter-kérdés, amelyre a Tesla vezére szinte azonnal készségesen válaszolt is. Történt mindez egy nappal az után, hogy Musk emailt írt a cég dolgozóinak, hogy egy szabotőrt fogtak, aki nemcsak lassította a Model 3 gyártásának felfuttatását, hanem fontos adatokat is kiszivárogtatott a megbízója számára. Az esettel kapcsolatban Musk nagyon sejtelmesen annyit írt, hogy
Konkrét szereplőt ugyan nem nevezett meg, de az is lehet, hogy Musk a németeket sejti a háttérben, vagy csak a versenytársakat akarja gyengíteni. Ezért beszélt arról ilyen váratlanul, hogy bizony közvetlenül Németországban fogja felépíteni az első Gigafatoryjét annak minden áldásos, illetve negatív következményével együtt. Az üzem működtetéséhez szükséges több ezer munkavállalót ugyanis valahonnan elő kell teremteni és a közelben éppen ott van Baden-Württemberg tartomány, ahol több német prémiumautógyártó is képviselteti magát, illetve akiktől megpróbálhatja elcsábítani a dolgozóikat.