Kedden lezajlott a Tesla közgyűlése, amelynek végén Elon Musk természetesen megtarthatta vezető pozícióját a vállalat élén. Voltak ugyan olyan nagybefektetők, akik jelezték, szívesen leváltanák és akadt olyan is, aki a menedzsmentet struktúráját alakította volna át látványosan, de ezekre nem került sor. Sor került viszont számos olyan terv ismertetésére, amelyeket a Tesla vezetése tűzött ki elérendő célként a következő hetekre, hónapokra és évekre.
A CleanTechnica oldalán jelent meg az a 17 pontból álló gyűjtemény, amely összefoglalja a Tesla menedzsmentjének legfontosabb terveit és céljait, mi az alábbi 10 pontot tartottuk kifejezetten izgalmasnak:
- A Tesla célja, hogy a Model 3 biztosítása 20-30 százalékkal legyen alacsonyabb, mint egy 3-as BMW-jé, vagy egy másik középkategóriás szedáné.
- Az amerikai gyártó tervei között szerepel az is, hogy lízingre adja a Model 3-at 2018 végétől vagy 2019 elejétől.
- Jó hír az érdeklődőknek, hogy a hónap végén már lehetőségük lesz tesztvezetés keretében is kipróbálni a Tesla új modelljét és a jövő hónap végére az összes Észak-Amerikai Tesla-szalonban kipróbálható lesz a Model 3.
- A vállalat tervei között szerepel, hogy már 2018 végén megkezdődjön a Model 3 kisebb akkumulátornak a gyártása és ezt követően 2019 első negyedévében meginduljon a 35 ezer dolláros változat tömeggyártása. Ez azért érdekes egyébként, mert jelenleg sok kritika éri a Teslát azért, hogy csak a nagyobb – 500 kilométer – hatótávolságú és így drágább változat rendelhető az új modellből.
- Az Autopilot újabb, frissített változatát már a héten elérhetővé teszi a Tesla. Musk ígérete szerint ráadásul nagyon komoly fejlődés előtt áll a rendszerük a következő 6-12 hónapban.
- Míg korábban két gyártósoron készült a Model 3 a fremonti üzemben, addig mostanra elkészült egy a korábbiaknál drámaian jobb 3. gyártósor is, amely érdemben hozzájárulhat az új modell gyártásának felpörgetéséhez. Musk elmondása szerint a hónap végére valóban képesek lesznek eléri a heti több mint 5000 darabos termelést.
- A Tesla vezére azt is elárulta, hogy 5 éven belül piacra dobhatnak egy kompakt modellt is.
- Musk véleménye szerint a Superchargerek továbbfejlesztett változata már 3-4-szer gyorsabb töltést tesz lehetővé a jövőben, igaz, a megnövekedett terhelés miatt szükség lesz a megfelelő kémiai összetételű akkumulátorokra is. Ez a kijelentés egyben azt is jelenti, hogy a régebbi gyártású akkumulátorok nem lesznek alkalmasak arra, hogy ilyen tempóba töltsék őket.
- A Tesla várakozásai szerint hamarosan eljön az az idő, amikor a járművek hatótávolsága eléri a 400 mérföldet (durván 640 kilométert) egyetlen töltéssel.
- Ebben az is szerepet fog játszani, hogy az akkumulátoraik energiasűrűsége 30-40 százalékkal növekedhet a következő 2-3 évben. Musk véleménye szerint az igazi áttörést a lítium-ion akkumulátoroknál használt anódok területén fogják elérni.
Ezeken is nagyon örülhettek a befektetők
- A Model 3 gyártásának felfuttatásával párhuzamosan drámaian csökken az új modellel kapcsolatos javítások mértéke. Ez magyarul azt jelenti, hogy az egyre jobb gyártósorain, egyre jobb minőségű autókat tud gyártani a vállalat.
- A Tesla várakozásai szerint a következő negyedévben az elektromos autóknál használt akkumulátoroknak több mint a felét ők állítják majd elő a világon. Musk hangsúlyozta, hogy ez a szám tartalmazza a kínai elektromos autókat is.
- A Tesla elmondta, hogy az energiatárolásra alkalmas eszközeik elérték az 1 GWh-t globálisan és a terveik szerint kevesebb, mint egy év alatt további 1 GWh-nyi tárolókapacitást helyeznek üzembe, noha ennél sokkal többre lenne kereslet.
- Musk jelezte, hogy a jövő hónapban valószínűleg bejelentik egy új Gigafactory építését Kínában és egy további gyár helyszínét Európában még az év végéig. A vállalat szerint egyébként 10-12 Gigafactoryre lesz szükségük világszerte.
- A Tesla Superchargereinek a száma hamarosan eléri a tízezres darabszámot a világban. A vállalat ráadásul már javában dolgozik a Supercharger továbbfejlesztett változatán, amellyel kapcsolatban az év vége felé osztanak majd meg részleteket.
És a két legfontosabb bejelentést a végére hagytuk
- Musk ismét megerősítette, hogy a termelés terv szerinti felfuttatásának köszönhetően a Tesla cash flowja bizony pozitív lesz és a harmadik, valamint negyedik negyedévben már nyereséget fognak elérni az amerikai számviteli szabályok szerint. Éppen ezért nem fognak rászorulni a sokak által emlegetett tőkeemelésre.
- A Tesla képes lesz lefaragni az 1 kWh-ra eső akkumulátor árát 100 dollár alá, feltéve, hogy a gyártásnál használt nyersanyagárak nem fognak elszállni. Ez pedig két dolog miatt lenne nagyon nagy dobás: (1) senki sem tud ilyen olcsón akkumulátort gyártani a világon, vagyis tovább erősítheti vezető pozícióját a cég ezen a területen. (2) Az akkumulátor árának lefaragása – mivel a jármű legdrágább alkatrésze – érdemben hozzájárulhat ahhoz, hogy csökkenjenek a gyártás költségei, amely a profitmarzs növekedését segítheti.
Közel 10 százalékot ugrott az árfolyam
A befektetők nagyon örültek ezeknek az ígéreteknek, a Tesla árfolyama valósággal szárnyalt a szerdai kereskedésben, amelynek köszönhetően a cég árfolyama közel 10 százalékos erősödést követően 319 dollár fölé került.