Minden autógyárnak megvan a maga kis története, de nincs még egy olyan, amelyik úgy és annyira változtatta meg a világot, mint a Tesla
A Tesla név hallatán egyre kevesebbszer gondolsz a horvát Katonai határőrvidéken 1856-ban született Nikola Teslára (a terület közvetlen bécsi fennhatóság alá tartozott, nem a Magyar- vagy az azzal perszonálunióban lévő Horvát Királysághoz). Sokkal inkább a lóerőkre, a nyomatékos elektromos autókra, és az összes hype-ra, ami a márkát körülveszi.
Merthogy Elon Musknak már-már egy Apple-szintű márkát sikerült teremtenie szinte a semmiből, nem is akárhogy! A Dél-Afrikai Köztársaságban született Elon Reeve Muskotsokan csak az igazi Vasembernek nevezik, lévén az utóbbi két évtizedben a tech ipart forradalmasította ötleteivel. És csak hogy párat megnevezzünk ezekből: PayPal, X.com, SpaceX (bizonyám, 2001-es alapításával a SpaceX idősebb, mint a Tesla Motors), SolarCity, Hyperloop. És persze a Tesla Motors. Ha követted a híreket az elmúlt 10-15 évben, akkor általában a következőket tapasztaltad:
- Elon Musk előáll valami futurisztikus ötlettel, amit tálal a nagyközönségnek.
- Az emberek legtöbbje azt mondja rá, hogy ez őrültség
- De Elon Musknak sikerül befektetőket szereznie az ötletéhez
- Az ötlet megvalósul, és az emberek megőrülnek érte
A Tesla Motors indulása a Roadsterrel
Dióhéjban ez történt a Teslával is, viszont a részletek éppolyan érdekesek. 2003-ban alapította a Tesla Motorst Martin Eberhard és Marc Tarpenning, ekkoriban csupán befektetőként volt jelen Musk a cégnél. Martin Eberhard 2007-ig volt a cég vezérigazgatója, azután leváltották a posztjáról. 2006-ban bemutatták a Tesla Roadstert (kódneve a fejlesztési időszakban DarkStar, azaz SötétCsillag volt), az első elektromos autójukat, amelyet a Lotus Cars segítségével fejlesztettek ki.
A Roadster 393 km-es hatótávval rendelkezett, hála a lítium-ion akkumulátoroknak, amiket sikerült továbbfejlesztenie a Tesla mérnökeinek. A Roadster 248-288 lóerővel és 270-400 Nm-es nyomatékkal büszkélkedhetett. Utólag visszatekintve, a 2008 – 2012 között gyártott Roadster nem forgatta fel a piacot a maga 2500 darabos gyártásával, viszont nem is az volt a célja, de erről később.
Igazi sportos forma, de a valóságban nagyon is kicsi a Roadster
A 2008-as gazdasági világválság kitörésekor ült a vezérigazgatói székbe Elon Musk, hogy átalakítsa a vállalat szerkezetét, ugyanis félő volt, hogy nem fogja túlélni a cég a válságot. Ahogy a vezérigazgatói székbe került, két dolgot csinált azonnal: elbocsátotta a Tesla Motors dolgozóinak negyedét, és hatalmas iramban elkezdett befektetőknél házalni, hogy se a Teslának, se a SpaceX-nek ne kelljen lehúznia a rolót (erről itt találsz egy érdekes cikket). Miután a céget sikerült megmenteni, hozzáláttak a komolyabb munkához: a Model S-t kellet bemutatni a világnak.
Model S, egy sikersztori
A Model S-t rohamtempóban fejlesztették, 2008. június 30-án mutatták be a sajtónak a prototípust, 2012. június 22-étől pedig már meg is lehetett vásárolni a Model S-t. Eredetileg az új-mexikói Albuquerque-ben lett volna a gyártás, de egy jól sikerült üzleti húzás miatt végül a kaliforniai Fremont lett a helyszín. A 2008-as válság igazi erőpróba volt a cégeknek, és nem mindenki tudott úgy fennmaradni, mint a Tesla. Mint például a General Motors. A GM a 60-as évek óta gyártott autókat Fremontban, 70 focipályányi hatalmas területen, Fremont legnagyobb munkaadójaként.
Viszont a válság miatt be kellett zárniuk az üzemet, és eladásra került az autógyár is, amit Elon Musk „potom” 42 millió dollárért vett meg, és szintén használt gyártósorokat vásárolt hozzá. Musk zsenialitása ebben is tetten érhető, ugyanis a stratégiája az volt, hogy a már meglévő technológiát felhasználva, azt csiszolva hozzanak létre hatékony elektromos luxusautókat, ezzel is csökkentve a gyártási költségeket.
Az igazi áttörést jelentő Model S hiába lett erősebb, inkább a luxus lett hangsúlyos
Maga a Model S tartalmazott néhány olyan újítást, ami igencsak vonzóvá tette a vásárlók szemében. Például az akkumulátorokat korábban az ülések mögé helyezték, viszont a Model S-ben már az autó padlójában kapott helyet a sok kis energiacella, így több hasznos tér áll rendelkezésre az utasoknak, és jobb súlyelosztást is sikerült elérni. Viszont ennek a konstrukciónak van egy hátránya is: a lítium-ion akkumulátorok erős igénybevétel esetén nagyon fel tudnak melegedni.
Ezt te is tapasztalhatod, ha előveszed a mobilod, és jól megdolgoztatod a telefonod processzorát, minél több alkalmazást egyszerre futtatva. Csak amíg egy telefonnál (amíg nem Samsung Galaxy S7 az a bizonyos telefon) nem okoz ez problémát, egészen más a probléma, ha egy 362 lóerőtől akár 762 lóerő teljesítmény leadására képes sportkocsiról van szó.
A Tesla logója oldalnézetből egy stilizált elektromotor keresztmetszete
A cég logójára számtalan találgatás született eddig, hogy vajon mit is ábrázolhat. A
T-betű alakja egyértelmű benne, de hogy mégis mi lehet fölötte az az újabb vonás, az eddig rejtély volt. Újságírói kérdésre egy hete viszont Elon Musk megválaszolta, hogy valójában a logót egészben kell nézni, ugyanis az egy elektromotor keresztmetszete oldalnézetből.
Hogy az akkumulátor ne gyulladjon ki, az energiacellákat hűtőközeggel szeparálják, ez amellett, hogy hűt, megakadályozza, hogy egy esetleges tűz esetén az átterjedjen a többi cellára. Miután 2013. október elsején kigyulladt egy Model S, mert menet közben egy útról felpattanó fémdarab megsértette az akkumulátort, a további esetek elkerülésére egy 6,5 mm vastag alumínium páncélt kapott az akkumulátor.
Ez után is történtek gyulladásos esetek, pár héten belül 3 Model S gyulladt ki töltés közben, ami rendesen megcibálta a Tesla Motors papírjait a tőzsdén is. Ennek ellenére Musk kijelentette, hogy „biztonságosabb elemmel meghajtani egy autót, mint egy tartálynyi gyúlékony folyadékkal”, és lehet benne valami, ugyanis az utóbbi időben nem nagyon lehetett hallani kigyulladó Model S-ekről.
Bővül a termékpaletta: Model X
2012. február 9-én bejelentésre került az új Model X is, ami a Model S platformjára épülő 7 személyes luxus városi terepjárója lett a Teslának. A közös platform miatt jobban hasonlít a Model S-re, mint a Model S a Roadsterre, de a Model X esetében a hátsó ajtók függőlegesen nyílnak (kis Vissza a jövőbe DeLorean-érzet). 2015. szeptember 29-én kezdték el leszállítani az első Model X-eket, amelyek alig 8%-kal nehezebbek, mint a Model S, és 30%-ban közösek az alkatrészeik is (ez a kezdeti tervezés során még 60% volt). Az első két negyedévben nem teljesített jól a piacon a Model X, alig 212 darabot tudtak értékesíteni a legyártott 507 darabból, viszont tavaly év végéig már 25 524 darabot sikerült eladni belőle.
A Model X-szel a SUV-kategóriát tették a magukévá a Teslánál, érdekesek a hátsó sirályszárny ajtók
A népautónak szánt Tesla: Model 3
2016. március 31-én jelentették be a Model 3-at (a kódneve BlueStar, azaz KékCsillag volt a fejlesztés során), mely az eddigi legolcsóbb Teslának ígérkezik a maga 35 000 $-os induló árával. Mire Magyarországra ér, nyilván nem 10 millióért vásárolhatod meg, de mégiscsak elérhetőbb, mint a 3-szor ennyibe kerülő Model S. A Model 3 már a kezdeteknél hatalmas áttörést ért el, mivel a bemutatása utáni egy hétben közel 325 000 (!) előrendelést vettek fel. Úgy tűnik, még egy vagy két évtized, és a Teslából igazi népautó válik!
A 4 ajtós szedán minimum 346 km-es távolság megtételére alkalmas, de a Tesla eddig is széles skálán kínálta autóihoz az akkumulátorcsomagokat, így nem kell félned, ha egy Model 3-ra fáj a fogad, csak a hatótávját kevesled. Bár nem sportautónak tervezik, mint a Model S-t, de egyelőre úgy néz ki, a Model 3-ból még az alapszéria is képes lesz 6 másodperc alatt 0-100 km/h-ra gyorsulni, és a hatótávjának is jót tesz, hogy kiemelkedően jó a légellenállási együtthatóra számítanak, ami a tervek szerint csupán 0.21 érték lesz (összehasonlításképp, az egyik legjobb légellenállási együtthatóval rendelkező sorozatgyártásban lévő autó a Mercedes CLA-nak ez 0.22-es érték).
Ez év második felére elvileg kiderül, teljesíti-e a várakozásokat a Model 3, ha minden ütemszerűen halad, júliustól kaphatják meg először a vásárlók az előrendelt példányokat. De a már most leadott előrendelések nagy száma miatt elképzelhető a csúszás is, ha a gyártókapacitás nem tud lépést tartani a kereslettel.
A Tesla-család legújabb tagja év végéig még várat magára, hogy az utcákon is találkozhass vele
A Tesla robotpilótája
A piaci rést felfedezve, a Tesla nekilátott kifejleszteni az önvezető rendszerét autóihoz (amit Kaliforniában a törvények szerint nem hívhatnak robotpilótának, de elvileg ugyanazt teszi, mint egy repülőgép robotpilótája), aminek az automatikáját 2014. szeptemberétől kezdték el beépíteni az autóikba, majd 2015. október 15-étől aktiválhatták a vásárlók.
Maga a rendszer az első- és hátsó lökhárítókra szerelt radarból áll, a szélvédőbe tetejébe szerelt kamerából áll. A rendszer képes ellenőrizni 360 fokban maga körül a területet, táblafelismerő rendszert, automatikus parkolást, és ami talán még fontosabb, vészfék-funkciót is tartalmaz. Utóbbi azért is olyan nagy szám, mert amióta a rendszer elindult, egyre több olyan videó kerül fel a netre, ahol a Tesla robotpilótája még azelőtt érzékelte a balesetveszélyt, hogy az egyáltalán bekövetkezett volna, így idejében tudott vészfékezni.
A Tesla Gigafactory
Bár nem a Tesla Motors alá tartozik, de mégiscsak meg kell említenünk Tesla Gigafactory-t, aminek alapításába a Panasonic is beszállt, méghozzá nem csak tőkével, hanem szakemberekkel is. A Gigafactory feladata az új generációs akkumulátorok kifejlesztése, és gyártása, hogy a házon belül kifejlesztett technológiával is olcsóbb és hatékonyabb legyen az elektromos autók térnyerése, valamint a Tesla Powerwall-al a háztartások energiaigényét is szeretnék fedezni.
A Nevadában jelenleg is épülő gyár (ugyanis Elon Musk itt se játszik kicsiben, egyből 5 milliárd dollárt fordítottak a gyár építésére) a tervek szerint 2018-ra 35 gigawattórányi akkumulátort igyekszik legyártani, amennyi a világ akkumulátortermelése volt 2014-ben, és persze ezt a kapacitást is növelni szeretnék. Csak összehasonlításképp, a Vissza a jövőbe filmben bőven elég volt az időutazáshoz, hogy 1.21 gigawattot (MAGASSÁGOS EGEK) egy pillanatra a fluxuskondenzátorba juttassanak.
A Tesla üzleti stratégiája és jövője
Vajon hol lenne ma a Tesla, ha nem lenne kitartó Elon Musk?
Ahogy láthattad az eddigi rövid felsorolásból, Elon Musk nem a szokványos autóipari szemlélettel rendelkezik, sokkal inkább a tech-iparban elterjedtebb módszerrel kívánja sikeressé tenni a cégét. Ugye anno a Ford a T-modellel lett igazán sikeres, azáltal, hogy a futószalag elterjedésével képes volt hatékonyan, alacsony költségek mellett legyártani minél több autót, hogy azt minél többen meg tudják venni.
Ezzel szemben a Tesla a high-tech fejlesztésekre ment rá, a tehetősebb vásárlókat célozva meg, akik megengedhetik maguknak a drágább új technológiákat, ezzel megalapozva a márka hírnevét. Ha megnézed, mennyibe kerültek a Tesla egyes modelljei, csökkenő tendenciát találsz az árban (csak az alapfelszereltségű autókat hasonlítottam össze, hisz ezt mindenki úgy és annyiért extrázhatja, ahogy kedve tartja):
A Roadster 109 000 $-t kóstált, a Model S-ért már „csak” 71 300 $-t kérnek el, a Model X-ért 88 800 $-t, míg mint említettem, a Model 3-nak 35 000 $ a tervezett ára. Azért is az amerikai árakat írtam, mert teljesen más az adórendszer ott, mint nálunk, példának okáért pont jó, hogy kaliforniai a Tesla, ugyanis ott a legmagasabb az ÁFA, ami (kapaszkodj meg) 7,25%. Ugye ez nálunk csak kicsit magasabb, és teljesen más az állam hozzáállása az elektromos autók támogatására is. A korábban írt cikkemben kifejtettem, hogyan és mire ad másfél millió forintos támogatást az állam, ha új elektromos autót akarsz venni. Ez a Model 3 esetében még akár elérhető is lesz, hacsak nem egy fullextrás változatot szeretnél.
Ha a gyártott darabszámot nézed, a Roadsterből alig 2 500 darab készült, a Model S-ből tavaly novemberben adták el a 150 000-ik darabot, a Model X-ből 25 500 darab kelt el, míg mint írtam, a Model 3-ból már a bemutatója után egy héttel 325 000 előrendelés futott be. Beszélünk egy olyan cégről, amelyik 9 évvel az első piacra dobott autója után jelenleg ott tart, hogy alig győzik teljesíteni a rendeléseket.
Ha követted a híreket, sokáig csak arról lehetett hallani, hogy a Tesla Motors veszteséges, sőt, elég sokan már kongatták a vészharangot, hogy hamarosan lehúzza a rolót a Tesla, és oda minden. Itt talán jól jött, hogy Elon Musk búr felmenőkkel rendelkezik, ugyanis a híresen makacs búr kitartását bevetette az üzleti ügyekben is, és amikor szükség volt rá, mindig új és új forrásokat tudott bevonni a cégbe, hogy az ne menjen csődbe.
Jelenleg ott tartunk, hogy kitartása meghozta gyümölcsét, az eladási számok meredeken emelkednek felfelé, és 2016. harmadik negyedévére újra nyereségessé vált a cég, ráadásul a 2.3 milliárd $-os bevétel jócskán meghaladta az előretervezett 1.9 milliárd $-t, így 22 millió dolláros nyereséget is sikerült elkönyvelni. Talán nem tűnik soknak, de egy olyan cégről van szó, ami az előtte levő 13 negyedévben veszteséges volt! A hír hallatára rögtön erősödtek 5%-ot a Tesla részvényei, úgyhogy innentől már valami hatalmas katasztrófa szükségeltetik, hogy a Tesla ne emelkedjen a nagyobb autógyártók közé.
Csak így tovább Elon!