Őrült versenyfutás: Teslákkal megrakott konténer hajók robognak teljes sebességgel Kína felé

A Tesla új modelljével megrakott óriási konténerhajók futnak versenyt az idővel, hogy a Csendes-óceánon átkelve még március 1-je előtt megérkezzenek Kínába. Elon Musk vállalata nagy árat fizethet, amennyiben az Egyesült Államok és Kína között ismét kirobban a kereskedelmi háború, a szállítmány pedig nem ér időben célba.

A tavalyi G20-as csúcson érdemben tárgyalt Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke és Hszi Csin-ping kínai elnök. Ennek eredményeként ugyanis Kína bejelentette, hogy 90 napra ideiglenesen felfüggeszti azt a 25 százalékos importvámot, amelyet az Egyesült Államokból származó járművekre vetett ki pótlólagosan, a két ország között kirobbant kereskedelmi háború miatt. Ennek köszönhetően a Kínába exportált járművek után csak a korábbi, 15 százalékos vámot kell megfizetnie az autógyártóknak. Így lehetőségük van arra, hogy olcsóbban adják járműveiket, hiszen azok a vámok visszavágása miatt olcsóbban kerülhetnek a szalonokba, ennek köszönhetően pedig nőhetnek az eladásaik.

Mindezt látva érthető, hogy miért tesz meg mindent a kínai gyártással egyelőre nem rendelkező Tesla azért, hogy még a március 1-jei dátum előtt minél több Model 3-t juttasson el Kínába. A beszámolók szerint összesen 3 konténer hajó szállítja el a járműveket a kínai vásárlókhoz, közülük az első, a Glovis Symphony már megérkezett Sanghajba. Két másik hajó, a Mornig Cindy és az Emerald Ace viszont versenyt fut az idővel a Csendes-óceánon azért, hogy a terveknek megfelelően a jövő héten megérkezzen Kínába.

Őrült versenyfutás: Teslákkal megrakott konténer hajók robognak teljes sebességgel Kína felé

Az Emerald Ace konténer hajó. Forrás: marinetraffic.com

Az ügy kapcsán fontos megjegyezni, hogy Donald Trump tegnap már jelezte, hajlandó meghosszabbítani a kereskedelmi háborúban kötött fegyverszünetet Kínával, amennyiben a két ország között zajló tárgyalások jó irányba haladnak és sikerül érdemi előrelépéseket tenniük a megállapodásért. A gyakorlatban ez azt jelentheti, hogy az Egyesült Államok továbbra sem vet ki pótlólagos vámokat mintegy 200 milliárd dollárnyi kínai árura, Kína pedig cserébe szintén nem vezeti vissza a pótlólagosan kivetett büntetővámjait.

Amennyiben valóban így lesz, a Tesla és a járműveit szállító konténer hajók teljesen feleslegesen futnak versenyt az idővel, hiszen azok után akkor sem kell majd magasabb vámokat fizetni, ha március 1-je után érkeznek meg Kínába.

Rohamléptekben halad a kínai gyár építése

Az elmúlt hónapokban csak úgy záporoztak az információk a Tesla Kínába tervezett gyárával kapcsolatban, így többek között kiderült, hogy az amerikai elektromosautó-gyártó közel 140 millió dollárt fizetett azért a Sanghajban található több mint 86 hektáros ipari területért, ahol a Gigafacotry 3 felépülhet. A teljes beruházás pedig a várakozások szerint mintegy 5 milliárd dollárból valósulhat meg.

Őrült versenyfutás: Teslákkal megrakott konténer hajók robognak teljes sebességgel Kína felé

Kezdődi a Tesla kínai gyárának építése. Forrás: AFP

A Tesla első Amerikán kívüli gyárában a tervek szerint évi 250 ezer darab autó és akkumulátor készülhet majd és ez a szám a jövőben akár duplázódhat is a menedzsment tervei szerint. Azzal kapcsolatban, hogy a tényleges termelés mikor kezdődhet meg, korábban a 2020-as dátumot említették, mostanra viszont kiderült, hogy már 2019 második felében megkezdődhet a termelés.

A Tesla igyekezete nem véletlen, egyrészt nyilván szeretnének minél nagyobb szeletet kihasítani maguknak a világ legnagyobb elektromos autó piacából. A helyi ösztönzőknek, a dinamikusan fejlődő töltőinfrastruktúrának és az új modelleknek köszönhetően ráadásul egyre népszerűbbek az alternatív meghajtású járművek Kínában. Tavaly például már több mint 1,25 millió darab ilyen típusú járművet értékesítettek, amely 62 százalékos növekedést jelentett 2017-hez képest. A Kína Autógyártók Szövetsége (CAAM) ráadásul nagyon optimista a 2019-es évvel kapcsolatban is, úgy látják, hogy idén több mint 1,6 millió darab részben vagy teljesen elektromos autót találhat gazdára az országban.

Másrészt a helyi gyártás felpörgetésének köszönhetően jelentős összegeket spórolhatnának meg, hiszen nem kellene kifizetniük a járműveikre kivetett vámokat. Különösen nehéz helyzetben volt a vállalat akkor, amikor Kína a 25 százalékos pótlólagos vám kivetésével 40 százalékra emelte a vámokat. A Tesla ekkor saját bevallása szerint 55-60 százalékos költséghátrányban volt azokhoz a gyártókhoz képest, akik Kínában tudnak termelni. Ez a hatalmas különbség a szállításból és a kínai vezetés által kivetett hatalmas importvámból tevődött össze.

Forrás: https://www.portfolio.hu/vallalatok/cegauto/orult-versenyfutas-teslakkal-megrakott-kontener-hajok-robognak-teljes-sebesseggel-kina-fele.4.314095.html